Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz The 7th Faculty News Bildungsdebatte
  • For scientists
  • For science enthusiasts
  • About the 7th Faculty
  • Accompanying research
  • Contact and team
  • News
  • Events

End of this page section. Go to overview of page sections

Thursday, 15 May 2014

Bildungsdebatte

Podiumsgäste: Polaschek, Ponsold, Meixner und Glattauer (v.l.)

Podiumsgäste: Polaschek, Ponsold, Meixner und Glattauer (v.l.)

Moderator Withalm führte durch die Diskussion

Moderator Withalm führte durch die Diskussion

Das Publikum beteiligte sich rege an der brisanten Debatte

Das Publikum beteiligte sich rege an der brisanten Debatte

Knapp 300 BesucherInnen bei Podiumsdiskussion über Traumberuf oder Albtraum LehrerIn

Der LehrerInnen-Beruf ist in der aktuellen Bildungsdebatte in Österreich ein heißes Eisen – dementsprechend groß war das Interesse bei der Podiums- und Publikumsdiskussion „Klassenkampf. LehrerIn sein – Traumberuf oder Albtraum“ am 14. Mai 2014. Knapp 300 BesucherInnen kamen in die Aula der Uni Graz.

Unter der Moderation von Gregor Withalm diskutierten prominente sowie fachkundige Podiumsgäste: Niki Glattauer, Lehrer, Buchautor, Kolumnist im Kurier und Gastkommentator für den Standard; Elisabeth Meixner, Amtsführende Präsidentin des Landesschulrats für Steiermark; Martin Polaschek, Vizerektor für Studium und Lehre an der Karl-Franzens-Universität Graz und Mitglied der ExpertInnengruppe zur Zukunft der LehrerInnenbildung, sowie Eva Ponsold, Direktorin des Wirtschaftskundlichen BRG Graz.

„Das Engagement der LehrerInnen ist überbordend, die mediale Berichterstattung hingegen oft negativ“, konstatierte Direktorin Ponsold. Auch die Grundhaltung der Eltern werde zunehmend fordernder.
Autor und Lehrer Glattauer brach eine Lanze für die PädagogInnen: „Der Eindruck, dass die LehrerInnen reformresistent sind, stimmt nicht, aber sie stehen mit dem Rücken zur Wand, weil nur kosmetische Reförmchen seitens der Politik erfolgen. Die Feinde sind nicht die Schüler, nicht die Eltern, sondern ist das System.“
Vizerektor Polaschek ortete eine große gesellschaftliche Relevanz des Themas, allerdings mit einem Nachteil: „Österreich hat acht Millionen Fußball Nationaltrainer und acht Millionen Unterrichtsminister.“ Er stellte das österreichweite Pilotprojekt im Rahmen der PädagogInnenbildung Neu vor: „Ziel von Universitäten und Pädagogischen Hochschulen ist es, ein gemeinsames Angebot für gesamte Sekundarstufe zu entwickeln und damit die besten Ausbildungsschienen aus jeweils beiden Bereichen zu vereinen.“
Landessschulratspräsidentin Meixner unterstrich das gute Klima in der Steiermark, wobei sich der Landessschulrat als pädagogisch-administratives Kompetenzzentrum positioniere. „Lehrerin zu sein ist ein Traumberuf, die Bedingungen sind manchmal albtraumhaft“, forderte Ponsold mehr Schulautonomie.


Die Podiumsdiskussion war eine Veranstaltung der 7. fakultät, des Zentrums für Gesellschaft, Wissen und Kommunikation, und wurde von der Bank Austria unterstützt.

created by Andreas Schweiger

Related news

Happy holidays and a wonderful New Year!

The 7th Faculty wishes you a Merry Christmas and a happy New Year. Here you will find an overview of the holiday opening hours of our Hands-on Labs and the university museums.

Extern Intern

From Dinosaurs to Democracy: Reading and Discussion at the Literaturhaus

On Tuesday evening, the Literaturhaus Graz hosted a reading and discussion of the book The Beauty and Elegance of the Austrian Federal Constitution. A Literary Commentary. The venue was filled to capacity, every seat taken, with an attentive and open atmosphere throughout the evening.

“Chemical Life”: University of Graz Christmas Chemistry Show Captivates Audience

Festive spirit met scientific fascination as this year’s edition of the Christmas chemistry show “Chemical Life” transformed the stage of the Schauspielhaus into a lively laboratory. School classes and numerous other guests enjoyed an evening of surprising experiments and vivid insights into the chemistry of everyday life.

Schüler:innen zwischen 10 und 14 Jahren Studierende/Student:innen Wissenschaftskommunikation

Science goes Social II: Recap of a successful workshop series

The lunchtime workshop series “Science goes Social II” brought together three different perspectives on science communication this year. From personal branding to social media strategies, researchers gained valuable insights into how they can make their work and their institutions more visible on social media. The series will continue in 2026.

Wissenschaftler:innen Digitales (Social Media) Workshops Wissenschaftskommunikation

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections