Begin of page section:
Page sections:

  • Go to contents (Accesskey 1)
  • Go to position marker (Accesskey 2)
  • Go to main navigation (Accesskey 3)
  • Go to sub navigation (Accesskey 4)
  • Go to additional information (Accesskey 5)
  • Go to page settings (user/language) (Accesskey 8)
  • Go to search (Accesskey 9)

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Page settings:

English en
Deutsch de
Search
Login

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
Search:

Search for details about Uni Graz
Close

End of this page section. Go to overview of page sections


Search

Begin of page section:
Main navigation:

Page navigation:

  • University

    University
    • About the University
    • Organisation
    • Faculties
    • Library
    • Working at University of Graz
    • Campus
    Developing solutions for the world of tomorrow - that is our mission. Our students and our researchers take on the great challenges of society and carry the knowledge out.
  • Research Profile

    Research Profile
    • Our Expertise
    • Research Questions
    • Research Portal
    • Promoting Research
    • Research Transfer
    • Ethics in Research
    Scientific excellence and the courage to break new ground. Research at the University of Graz creates the foundations for making the future worth living.
  • Studies

    Studies
    • Prospective Students
    • Students
  • Community

    Community
    • International
    • Location
    • Research and Business
    • Alumni
    The University of Graz is a hub for international research and brings together scientists and business experts. Moreover, it fosters the exchange and cooperation in study and teaching.
  • Spotlight
Topics
  • Our digital Advent calendar
  • Sustainable University
  • Researchers answer
  • Work for us
Close menu

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:
You are here:

University of Graz The 7th Faculty News SchülerInnen schreiben Wissenschaft
  • For scientists
  • For science enthusiasts
  • About the 7th Faculty
  • Accompanying research
  • Contact and team
  • News
  • Events

End of this page section. Go to overview of page sections

Wednesday, 10 October 2012

SchülerInnen schreiben Wissenschaft

Univ.-Prof. Dr. Peter Posch, Ministerialrat DI Christian Dorninger und Univ.-Prof. Dr. Konrad Krainer überreichen Helga Kulac vom BRG Kepler und Dr. Uwe Simon (3.v.l.) vom Fachdidaktikzentrum für Biologie und Umweltkunde der Uni Graz den IMST-Award 2012

Univ.-Prof. Dr. Peter Posch, Ministerialrat DI Christian Dorninger und Univ.-Prof. Dr. Konrad Krainer überreichen Helga Kulac vom BRG Kepler und Dr. Uwe Simon (3.v.l.) vom Fachdidaktikzentrum für Biologie und Umweltkunde der Uni Graz den IMST-Award 2012 in der Kategorie „institutionsübergreifende Projekte“. Foto: IMST

Ein Grazer Schulprojekt für die Jugendzeitung „Young Science“ wurde mit dem IMST Award 2012 prämiert

Artikel schreiben im Unterricht, wissenschaftliche Inhalte in spannende Texte verpacken, mit einem Journalisten einen Titel diskutieren: SchülerInnen des BRG Kepler in Graz haben im letzten Schuljahr zu selbst gewählten Themen Beiträge für die neue naturwissenschaftliche Jugendzeitung „Young Science“ verfasst. Die Chefredaktion lag beim Initiator des Projekts, Dr. Uwe Simon vom Fachdidaktikzentrum für Biologie und Umweltkunde der Karl-Franzens-Universität Graz. Für seinen fächerübergreifenden und innovativen Ansatz wurde „Young Science Journalism“ mit dem IMST Award 2012 des Bundesministeriums für Unterricht, Kunst und Kultur in der Kategorie „institutionsübergreifende Projekte“ ausgezeichnet. Die feierliche Verleihung fand im Rahmen der IMST-Tagung am 26. September 2012 im Stift Viktring/Kärnten statt.

 

Das Besondere an „Young Science Journalism“: Die Artikel entstanden unter gemeinsamer Betreuung von Biologie- und Deutschlehrerin, eines Journalisten und eines Fachdidaktikers. SchülerInnen und Lehrerinnen profitierten von dem fächerübergreifenden Ansatz, bei dem die Jugendlichen ausgesprochen anregende und informative Texte von Magersucht bis Ölschieferabbau schrieben.

 

Die Konzeption und wissenschaftliche Begleitforschung übernahm Dr. Uwe Simon vom Fachdidaktikzentrum für Biologie und Umweltkunde der Karl-Franzens-Universität Graz. „Es zeigte sich, dass die Mädchen dem Lesen und Schreiben gegenüber viel positiver eingestellt waren als die Buben. Doch empfanden beide Geschlechter das Projekt als überaus hilfreich in der Stärkung ihrer Schreibkompetenz – was von der Deutschlehrerin bestätigt wurde“, berichtet Simon. Besonders erfreulich sei, dass sowohl Buben als auch Mädchen nach dem Projekt ein deutlich größeres Interesse an Naturwissenschaften zeigten. „Schreiben sollte somit einen festen Platz in den Fächern Biologie, Chemie und Physik haben“, ist Uwe Simon überzeugt, „gerade auch im Hinblick auf die bald verpflichtende Vorwissenschaftliche Arbeit.“

 

IMST ist ein flexibles Unterstützungssystem des Bundesministeriums für Unterricht, Kunst und Kultur mit dem Ziel, eine Innovationskultur zur Stärkung des MINDT-Unterrichts (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften, Deutsch, Technik) an österreichischen Schulen zu etablieren und strukturell zu verankern.

created by Uwe Simon & Gudrun Pichler

Related news

Happy holidays and a wonderful New Year!

The 7th Faculty wishes you a Merry Christmas and a happy New Year. Here you will find an overview of the holiday opening hours of our Hands-on Labs and the university museums.

Extern Intern

From Dinosaurs to Democracy: Reading and Discussion at the Literaturhaus

On Tuesday evening, the Literaturhaus Graz hosted a reading and discussion of the book The Beauty and Elegance of the Austrian Federal Constitution. A Literary Commentary. The venue was filled to capacity, every seat taken, with an attentive and open atmosphere throughout the evening.

“Chemical Life”: University of Graz Christmas Chemistry Show Captivates Audience

Festive spirit met scientific fascination as this year’s edition of the Christmas chemistry show “Chemical Life” transformed the stage of the Schauspielhaus into a lively laboratory. School classes and numerous other guests enjoyed an evening of surprising experiments and vivid insights into the chemistry of everyday life.

Schüler:innen zwischen 10 und 14 Jahren Studierende/Student:innen Wissenschaftskommunikation

Science goes Social II: Recap of a successful workshop series

The lunchtime workshop series “Science goes Social II” brought together three different perspectives on science communication this year. From personal branding to social media strategies, researchers gained valuable insights into how they can make their work and their institutions more visible on social media. The series will continue in 2026.

Wissenschaftler:innen Digitales (Social Media) Workshops Wissenschaftskommunikation

Begin of page section:
Additional information:

University of Graz
Universitaetsplatz 3
8010 Graz
Austria
  • Contact
  • Web Editors
  • Moodle
  • UNIGRAZonline
  • Imprint
  • Data Protection Declaration
  • Accessibility Declaration
Weatherstation
Uni Graz

End of this page section. Go to overview of page sections

End of this page section. Go to overview of page sections

Begin of page section:

End of this page section. Go to overview of page sections